Dieta ketogeniczna – co to jest?

Dieta ketogeniczna – co to jest?

4 maja 2021 Wyłączone przez Kamil

Dieta ketogeniczna to dieta niskowęglowodanowa, o umiarkowanej zawartości białka i wysokiej zawartości tłuszczu. Zmniejszenie spożycia węglowodanów wprowadza organizm w stan metaboliczny zwany ketozą. W medycynie dieta ta jest stosowana od ponad 100 lat, jednak dopiero w ostatnim czasie zaczęła cieszyć się dużą popularnością wśród wielu ludzi.

Czym jest ketoza?

Po kilku dniach stosowania diety ketogenicznej, organizm wchodzi w stan ketozy. Zaczyna produkować ketony, czyli substancje chemiczne powstające w wątrobie. Oznacza to, że zamiast czerpać energię z glukozy, szuka jej alternatywnego źródła, którym stają się tłuszcze. Ketony znajdujące się w organizmie w niewielkich ilościach, są sprzyjającym zjawiskiem, natomiast ich nadmiar może zatruwać organizm, prowadząc do stanu zwanego kwasicą ketonową.

Czy dieta ketogeniczna jest zdrowa?

Głównym powodem, dla którego większość osób przechodzi na dietę keto jest utrata wagi. Badania pokazują, że diety o niskiej zawartości węglowodanów sprzyjają redukcji. Posiłki bogate w tłuszcze są bardziej sycące i hamują apetyt, dzięki czemu łatwiej zrzucić zbędne kilogramy. Wykazano również, że ketoza może zmniejszyć ryzyko wystąpienia wielu schorzeń, np. chorób układu krążenia, cukrzycy oraz zespołu metabolicznego. Ketony mają również działanie neuroprotekcyjne, co oznacza, że mogą wzmacniać i chronić mózg, poprawiając jego wydajność.

Ketoza występuje, gdy organizm zamiast z glukozy, zaczyna pozyskiwać energię ze zgromadzonego tłuszczu. Wiele badań wykazało potężny wpływ diety niskowęglowodanowej na utratę wagi. Jednak ten sposób żywienia może być trudny do utrzymania i powodować problemy zdrowotne u osób z konkretnymi schorzeniami. Większość ludzi może bezpiecznie wypróbować tę dietę, natomiast wszelkie istotne zmiany najlepiej omówić z lekarzem. Należy pamiętać, że utrata wagi nie musi wiązać się z rygorystycznym podejściem. Wystarczy spożywać produkty o dużej zawartości składników odżywczych, takie jak owoce i warzywa, oraz zadbać o odpowiednią podaż białka.